Home


 

, OrangeValley


@EdWords
september 2009 61822 

Het gevolg? Vrijwel het complete (!) archief van AD.nl is niet meer bereikbaar vanuit zoekmachines. Klik maar eens door op de pagina’s die Google van AD.nl heeft opgeslagen in de index van de zoekmachine. Waarom is dit een SEO misstap? En hoe kun je dit voorkomen?

Waarom is dit een SEO misstap?

Na diverse berichten vanmorgen op Twitter besteedden o.a. Bright.nl en Nu.nl aandacht aan de misstap van AD.nl. Maar waarom is dit een misstap? Je komt als bezoeker vanuit een zoekmachine nu dus eerst op een foutpagina terecht. Na 1 seconde wordt je doorgestuurd naar de homepagina van AD.nl. Niets aan de hand toch? Onjuist. Zeker wat SEO betreft.

Een website bouwt in de loop van de tijd waarde op voor een zoekmachine. Hierbij kijken zoekmachines met name naar de inkomende links van externe websites. Deze waarde wordt door de gehele site gedistribueerd middels de interne links, bijvoorbeeld via de navigatiemenu’s. Er vanuitgaande dat de websitestructuur goed in elkaar zit, komt deze waarde bij alle pagina’s terecht.

Nieuwe url’s? SEO waarde weg

Hoe meer webpagina’s een website bevat, hoe meer waarde er door de totale website kan vloeien. In het geval van nieuwssites met vele duizenden pagina’s kan dit een behoorlijke waarde vertegenwoordigen. Als je vervolgens een nieuwe website lanceert, waarbij de url’s wijzigen, heb je een probleem. Zoekmachines kennen de waarde namelijk toe per url. Maar die url’s bestaan opeens niet meer.

Conclusie: de opgebouwde waarde ben je dus in één klap kwijt.

Natuurlijk heeft het hoofddomein AD.nl nog steeds veel waarde voor zoekmachines. Maar deze waarde moet weer helemaal opnieuw worden gedistribueerd door de site. Alle pagina’s worden gezien als nieuwe pagina’s en moeten als het ware helemaal opnieuw waarde opbouwen bij zoekmachines. Zonde. Gemiste kans.

Hoe moet het dan wel?

De oplossing is eigenlijk heel eenvoudig. Zowel voor bezoekers als zoekmachines moet je de oude url’s verwijzen naar de nieuwe url’s. Belangrijk vanuit SEO is dat er een permanente doorverwijzing wordt gemaakt.

301 redirect

Een permanente verwijzing is in SEO bekend als de “301 redirect”. Dit betekent technisch gezien dat de oude url een HTTP header status code 301 moet teruggeven, waarna de user agent wordt doorgestuurd naar de opgegeven nieuwe url (stuur dit door naar je technische man of vrouw; die begrijpt deze termen ;)).

Het is belangrijk dat er wordt gekozen voor een 301 redirect en niet voor een 302 redirect. Een 302 redirect is tijdelijk en een 301 redirect is permanent. Zoekmachines weten bij een 301 redirect dat de oude url permanent is verhuisd naar de nieuwe url. De opgebouwde waarde wordt in dat geval dus netjes meeverhuisd naar de nieuwe url. Alle zorgvuldig opgebouwde SEO waarde blijft dan dus behouden.

Reactie AD.nl

De reactie van het AD? Koen van Gestel reageert names het Algemeen Dagblad:

“Als je verhuist van de ene naar de andere woning komt er ook nog post aan op het oude adres”

Welke waarde gooi je weg?

Dit geeft aan dat er niet is nagedacht over de migratie. Het gaat natuurlijk niet alleen om de bezoekers die je hiermee misloopt vanuit zoekachines. Het gaat ook om de voor zoekmachines zorgvuldig opgebouwde waarde die je in één klap weggooit. En de RaboBank kan je vertellen hoeveel je dat kost: zij maakten deze misstap in 2006.

Het AD heeft z’n zaakjes niet goed geregeld. Ze hadden de post gewoon door kunnen laten sturen. Zoals Roy terecht opmerkt, heeft TNT daar iets voor bedacht: de verhuisservice. In SEO heet dat dus een 301 redirect.

Meer informatie
Een overzicht van hoe je een 301 redirect instelt voor diverse technieken vind je hier. Een volledige website migratie checklist verscheen vorig jaar al hier op Marketingfacts.

,

Eduard Blacquière (1981) is Principal Consultant (specialisatie SEO) bij OrangeValley. Hij heeft vanaf 2004 ervaring in zoekmachinemarketing (o.a. Outrider (GroupM/WPP), Checkit/iProspect). Zijn onderzoek naar de markt van zoekmachinemarketing in Nederland tussen 2007 en 2011 wordt gezien als belangrijk onderzoek. Als SEO specialist schrijft Eduard sinds 2006 over zoekmachinemarketing op zijn weblog EdWords.nl en op nationale weblogs als Marketingfacts, Emerce en Frankwatching. Ook is hij docent (o.a. LOI, Lectric, Beeckestijn) en spreker (o.a. Search Engine Strategies, Affiliate Dag, MARCOM). Eduard bekleedde bestuursrollen in de IAB Taskforce Search en is nu actief in de DDMA commissie Search. Vanuit deze rol is hij mede-organisator van het jaarlijkse Friends of Search congres.


Er zijn 64 reacties op dit artikel