Hagenaar dient Peter Smits' VCP gifbeker tot
de bodem leeg te drinken
posted Tue, 31-05-11
En wederom ligt het VCP onder vuur.
De negatieve effecten beginnen nu toch wel
zichtbaar te worden.
Maar geheel in de lijn van de Haagse traditie
van wegkijken en door de strot drukken, zal en
moet de Hagenaar het onderspit
delven.
Hagenaars hebben ongetwijfeld heel slecht
geleefd in hun vorige leven, dat ze nu al
decennia lang dit moeten meemaken.
Het VCP en het belanghebbende parkeren met die geminimaliseerde
bezoekersuren zijn op het
ogenblik de grootste ergernissen van de
inwoners.
Alle misleidende
campagnes ten spijt.
Hoezo een objectieve evaluatie?
De Hagenaar wordt nu al murw gebeukt met dat
misplaatste halleluja van de gemeente waarmee ze
die (kuch) "zegeningen"
bewieroken. Ze willen graag een regeringsstad
besturen maar dan wel het liefst zonder al die
lastige en vervelende Hagenaars.
Onno
blijkt een visionair te zijn, want die initiële
positieve respons zal zich voordoen tijdens die
“objectieve” doorgestoken kaart evaluatie
en dan zal daarna, hopelijk, die ellende
afgelopen zijn en de oude situatie weerkeren.
Maar dan zal eerst Peter Smit en de rest van de
coalitie daarvan nog overtuigd moeten worden. En
die zitten overduidelijk nog in de
ontkenningsfase. Ze moeten hierna nog het
hele traject door van woede, marchanderen, depressie
en aanvaarding.
PvdA
erkent; VCP meest effectief met 70 km/h
Even
terug naar het begin.
Het VCP heeft weinig tot niets te maken met het
terugdringen van het autoverkeer in de
binnenstad omdat het voor het centrum beter zou
zijn.
In zoverre, dat het er alleen maar om te doen is
geweest de bouw van die nieuwe ministeries
veilig te stellen. Met de MER, de milieu effect
rapportage, hebben ze een “vergissing”
begaan door de emissie van de auto’s van die
nieuw te bouwen parkeergarages niet mee te
tellen. Eigenlijk waren ze in eerste instantie
die hele MER maar gemakshalve vergeten. Met de
toen al aanwezige milieubelasting van dat
verkeer, plus de vervuiling van dat extra aan te
trekken verkeer naar die parkeergarages, zaten
ze ver boven de toegestane norm. Zaak was dus,
de al aanwezige luchtvervuiling daar weg te
halen en dat te verdunnen over de rest van de
stad. Vooralsnog is de emissiebelasting in de Javastraat
en de Carel van Bylandtlaan tot gevaarlijke
hoogten gestegen.
Ook
de
Vaillantlaan is inmiddels een autogasriool
geworden.
Maar dat plebs in die Schilderwijk is natuurlijk
al helemaal niet interessant.
De Hagenaar in het algemeen zal ze trouwens een
zorg zijn, want buiten het centrum mogen we
allemaal de moord steken.
Haagse
Rekenkamer Grip op grote
projecten
De Raad heeft veel informatie en formele
documenten (zoals bestemmingsplan) ontvangen
over het project Wijnhavenkwartier. De Raad ging
in september 2002 akkoord met het project met
een negatief saldo van -/- €3,2 miljoen. In
augustus 2005 informeerde de wethouder de Raad
over verwachte hogere kosten als gevolg van de
uitspraak van de Raad van State dat de gemeente
een Milieu Effect Rapportage (MER) diende op te
stellen. De Raad (gemeenteraad) vraagt of de
extra kosten beperkt blijven tot de genoemde
bedragen, maar krijgt hierop geen antwoord
anders dan de reeds genoemde bedragen. Het meest
recente voortgangsbericht Wijnhavenkwartier van
december 2008 geeft het saldo van -/- €10
miljoen (netto contant 31-12-2008). In de
(vertrouwelijke) bijlage bij de
Meerjarenprognose Grondbedrijf staat daarnaast
een verwacht eindsaldo van -/ €16 miljoen in
2018. De Raad heeft bij het accorderen van het
project geen nadere afspraken met het College
gemaakt over de informatievoorziening aan de
Raad, bijvoorbeeld bij fnanciële tegenvallers,
bij het verschuiven van de realisatiedatum, of
wanneer nieuwe risico’s in beeld komen.
Milieu
-effectrapport (MER) Herontwikkeling
Wijnhavenkwartier Den Haag.
Het is te bizar voor woorden hoe vooral de binnenstad van Den Haag verworden is tot een gigantische puinhoop. Toen ik in het buitenland woonde, tot een jaar of 8 geleden, was een lang weekend in en rondom het centrum Den Haag iets om helemaal naar uit te kijken. Charme, mooie binnenstad, ruimte. Mooie winkels. Nu woon ik er. Werk in het centrum. Het is complete chaos. Ga verhuizen zodra mogelijk. Het centrum is door het VCP één onoverzichtelijke zooi geworden. Vooral rondom het Spui/Kalvermarkt. Bussen, trams, auto´s, scooters, fietsers, voetgangers allemaal dwars door elkaar heen. Levensgevaarlijk. Noodlijdende winkels in en rondom het VCP gebied. Zo triest. Waan me daar bovendien in een lawaaiige, schreeuwerige soukh met meer dan dominante bezoekers. Maar dat terzijde. Schijnt nl. normaal te zijn. Woon nu in een parkeergebied in Segbroek. Heb een inwonend kind met auto. De tweede dus. Vergunningen worden per adres verleend. Niet per inwoner. Dus 450 euro per jaar omdat het College van B en W besloten heeft dat we bewuster met autogebruik moeten omgaan. Die heren en dames maken gebruik van auto met dienstchauffeur. Een extra bezoekerspas voor rond 115 uur per jaar gekocht. Uren bijkopen niet mogelijk. Voor mij ´gewoon´ bezoek. Wat in het geval van noodzakelijk parkeren van mantelzorgers? Thuiszorg? Ik woon in een normale woonwijk! Waar vóór de invoering van betaald parkeren geen enkel parkeerprobleem was. Men is rondom het centrum ermee begonnen. Gevolg uitwijkparkeerders. Een olievlek die zich over de stad heeft uitgespreid. En nu mag ik blij zijn dat door dit beleid mij een parkeervergunning ´wordt verleend´. Zo luidt de aanhef van de brieven waarmee twee bewonersvergunningen en een bezoekersvergunning bij mij in de bus vielen. Las vorige week dat de extra inkomsten van het parkeerbeleid gebruikt worden om gaten in allerlei begrotingen in Den Haag te dichten. Intussen gaat de HTM op de schop. Gaat een aantal buslijnen verdwijnen. Na de spits één bus per half uur waarop ik nog mag rekenen. Maar vooral bewust met autogebruik omgaan! En daarnaast het openbaar vervoer tot op het bot afsnijden. Is er nog een zinnig iemand in het bestuur van deze doorgedraaide stad? Ik geef het op en verdwijn zo spoedig mogelijk. Deze stad met al zijn megalomane, jarenlang durende bouwprojecten, verkeers- en parkeerchaos is voor mij van droom tot een nachtmerrie geworden.